Miep Miep -Vroem - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jillian Padberg - WaarBenJij.nu Miep Miep -Vroem - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jillian Padberg - WaarBenJij.nu

Miep Miep -Vroem

Door: Jillian

Blijf op de hoogte en volg Jillian

02 Mei 2017 | Suriname, Paramaribo

Op woensdag 26 april was het hier (net zoals in NL) koningsnacht. Enkele clubs hadden op Facebook al gemeld dat ze gewoon open waren en speciaal om 0:00u het Nederlandse volkslied zouden zingen. Zoals velen weten, heb ik een hekel aan het volkslied. Zo saai en langzaam. Waarom hebben wij niet iets zoals de Fransen of de Engelsen. Lekker vrolijk en wat meer tempo… Maar goed; ik was niet van plan om uit te gaan, omdat er op koningsdag zelf ook feest was. 2 dagen achter elkaar leek me toch wat teveel. De mensen die wel ging uitgingen, begonnen in de avond met kingsen. Ik heb mij hierbij aangesloten en het was enorm gezellig. Met de alcohol die ik ophad, heb ik mij laten overhalen om toch mee te gaan. Helaas is oranje niet zo mijn kleur, dus heb ik niet standaard iets daarvan in de kast hangen. Uiteindelijk ben ik op rood-wit-blauw uitgekomen dankzij de rode lippenstift van Jolijn. Met de taxi zijn we uiteindelijk naar Tequila gegaan. Hier kwamen we terecht in een lege club. Gewoon helemaal leeg; er was niemand. We hebben wat gekloot met de bierpong en een fotoshoot gehouden en zijn toch maar naar ’t Vat gegaan. Hier hebben we nog enkele Hollanders opgepikt om daarna weer naar Tequila te gaan. Ik heb het nog nooit zo gezellig meegemaakt als die avond. Het was niet heel druk, maar er waren genoeg mensen om mega veel lol te hebben. Daarbij had iedereen ook precies genoeg alcohol op. Het klinkt gek, maar er zit verschil in. Het was genoeg om lekker gek te doen, maar niet teveel om het de dag erna niet te herinneren zeg maar. Rond 03:30u zijn we met de taxi teruggegaan naar huis. Onderweg heb ik nog lekker uit het raampje gehangen om uit te waaien en wat te zwaaien naar voorbijgangers. In de ochtend werd ik wakker en volgens mij was ik nog niet helemaal nuchter. Het was namelijk erg lastig om mijn voet in mijn broekspijp te krijgen zonder om te vallen. De rest van de dag was het brak-brak-brak-feesten.

Op donderdag was het koningsdag en waren er over de hele stad verschillende feesten. Hiervoor hadden wij ons aangemeld bij Zus&Zo. Het begon om 19:00u, maar toen wij om 20:00u aankwamen was er nog bijna niemand. Het feest begon rond 21:00u, maar op dat moment was ik enorm moe en we hadden er eigenlijk wel genoeg van. Toen op een gegeven moment een nummer voor de 3e keer al voorbij kwam, zijn we weggegaan. Thuis nog even gezeten en toen de hele roes maar uitgeslapen.

Op vrijdag ben ik thuis gebleven en ben ik een beetje bezig geweest voor mijn project. Ondanks de vakantie. Die dag kreeg ik veel inspiratie en goede ideeën, dus hier moest ik even goed gebruik van maken. Aan het eind van de dag was de auto opgehaald. We hebben met de groep voor 4 dagen een auto gehuurd om lekker even rond te toeren. Het hele plan werd in de avond nog even uitgestippeld en op zaterdag zijn we eerst naar de Afobaka dam geweest. Helaas zat het weer niet echt mee, maar toch zag de dam er prachtig uit. Ook had ik niet verwacht dat deze zo groot zou zijn. Daarna zijn we doorgereden naar Overbridge: een river resort. Hier kan men lekker zwemmen en genieten van de rust van de omgeving. Als het echter niet regent… Door het weer zijn we dus niet lang gebleven en waren we rond 17:30u ook in huis. Het zelf rondrijden met de bus was echt lekker, maar door het weer had ik er tegelijkertijd een beetje een hard hoofd in. We hadden ook een geweldige chauffeur (Annieke). Zij heeft ons alle dagen veilig van A  B gebracht.

In de avond ben ik nog gaan stappen bij Tequila samen met Jolijn en Linda. Voorafgaand hadden we bij het huis ingedronken. Normaal gesproken drinken we Borgoe-cola. We hadden helaas geen cola meer en de Chinees was wonderbaarlijk genoeg gesloten. We hadden geen andere keuze en dus werden het shotjes. Die 40% hakt er toch wel iets sneller in… In de taxi op de heenweg wilde ik eigenlijk al slapen. Het feest moest toen nog beginnen. In de club was het druk en enorm gezellig. We kwamen ook de meiden van het andere huis nog tegen. Na een tijd werd ik best moe en zijn we naar huis gegaan. Op de terugweg had iemand besloten om beste vriendjes te worden met de taxichauffeur. Hierdoor hoefden wij niet te betalen en zou hij vriendschapsringen gaan regelen. Geweldig! Snel slapen, want uitslapen de volgende dag zou er niet in zitten…

Op zondag zijn de plannen iets gewijzigd en zijn we in de ochtend eerst naar de Vlindertuin geweest. Deze staat in Lelydorp en scheen best mooi te zijn. De verhalen blijken waar te zijn. Tijdens de tour kregen we de vlinderkwekerij te zien en mochten we de rupsen en cocons aanraken. Daarna mochten we in een kooi staan waar 3 verschillende soorten vlinders in gekweekt werden. Een eindje van de kwekerij vandaan hebben ze ook schildpadden en slangen. De jonge schildpadden mochten we vasthouden en de fotoshoot kon beginnen. De slangen mochten we niet vasthouden, maar dat leek me ook wel beter. Ze zagen er spectaculair uit en de meesten hadden net hun huid gewisseld. De oude huid lag namelijk nog in de kooi.
Na de vlindertuin zijn we naar de colakreek geweest. Dit is een soort van vakantie-oord met vakantiehuizen, zwemgebied, restaurant en speeltoestellen. De anderen van de groep gingen nog zwemmen, maar ik had even geen zin. Misschien maar beter ook, want zodra de anderen het water in gingen, werd er gefloten en geschreeuwd van alle kanten. Het voelde redelijk ongemakkelijk en op dat moment voelde ik mij even een attractie. Dat allemaal terwijl ik op een bankje aan de kant zat en mijn kleren nog aan had. In die tijd heb ik gekeken naar hoe de jongeren iets teveel plezier hadden. Het was allemaal net to much: teveel lawaai, teveel getrek, geduw en het leek soms alsof er gevochten werd. De jongens waren redelijk hardhandig en soms ging het maken van een salto bijna mis en raakte iemand bijna de stijger met zijn hoofd. Ook werd er veel met zand gegooid en werden de meiden helemaal ondergooid. In sommige gevallen kon ik wel enorm lachen om de jongens die dachten even het water in te springen en uitgleden bij het afzetten. Hierbij kwamen ze op hilarische wijze in het water terecht. Vanaf de colakreek zijn we uiteindelijk aan het eind van de middag terug gereden naar huis.
Voordat we echter konden gaan, wilde iemand nog langs de kinderboerderij. Er stond namelijk een bordje naast de weg en we gingen even kijken. Met de auto over de zandweg en we kwamen bij het 2e bordje. Hier stond ook ‘’Sprookjesbos’’ bij. Nou… Het lijkt de Efteling wel! Nou hebben ze hier in SU blijkbaar een ander idee van kinderboerderijen. Er zijn namelijk geen dieren (tenzij je de kinderen mee telt). Het enige wat we zagen waren veel speeltoestellen en ouders die bij een hutje zaten te kletsen. Dan maar weer terug. Op weg naar huis kwamen we (voor de zoveelste keer) een wildplasser tegen. De blik van de man toen hij een claxonnerend busje langs zag komen met allemaal lachende bakra’s was echt geweldig! Toch nog een beetje sensatie..

Maandag 1 mei: dag van de Arbeid. Dat nemen ze hier zeer serieus, want de rest van het jaar wordt er enorm hard gewerkt. Een extra rustdagje mag dus wel. Het was een goede dag om lekker thuis te chillen, iets voor mijn project te doen en mijn hangmat op te hangen. Lekker hangmatteren in de zon.. Nog even rust, want op 2 mei is de vakantie voorbij. Dan moet er weer keihard gewerkt worden…

  • 03 Mei 2017 - 13:09

    Gerda Padberg:

    Hoy Jillian, weer zo n mooi verhaal, ik geniet er steeds van en wat fijn dat je het daar zo mooi vind.
    Geniet er nog maar fijn van want als je hier terug komt moet je weer wennen aan dit akelige klimaat.
    we hebben weinig zon, koud maar toch wel droog. 14 graden maar zondag wordt het 20 graden
    en hopelijk blijft dat zo. Ik wacht het volgende verslag af en pas goed op jezelf.... groetjes xxx oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jillian

Actief sinds 19 Feb. 2017
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 17864

Voorgaande reizen:

16 Februari 2017 - 29 Juni 2017

Overleven in de tropen

Landen bezocht: